Nazorg na kleine chirurgische behandeling

Vandaag werd bij u een operatieve ingreep in de mond verricht. In deze brief staan een paar wetenswaardigheden die wellicht van nut kunnen zijn. De problemen die worden genoemd zijn geen reden om u ongerust te maken.

De verdoving
De verdoving is na 3 uur uitgewerkt. Wees tot die tijd voorzichtig met hete spijs en drank en voor het bijten op wang en tong. Een enkele keer kan een verdoving langer aanhouden tot zelfs een uur of 8. Als u na een dag nog steeds verdoofd gevoel heeft, belt u dan voor een afspraak.

Napijn
Als er napijn optreedt zal dit doorgaans beginnen meteen nadat de verdoving is uitgewerkt. Na enige tijd wordt dat erger en is na 36 uur maximaal. Daarna neemt ’t weer af en na een dag of 5 is het weer over. U kunt de pijn goed bestrijden met een van de volgende pijnstillers: finimal, saridon, ibuprofen, hedex of paracetamol. Andere pijnstillers geven vaak een nabloeding.

Nabloeden
De wond kan na de behandeling een beetje bloeden, dat gaat vanzelf weer over. Als er een verstandskies is verwijderd, dan zit er meestal een gaasje op de wond. U moet daar 20 minuten op bijten en dan spuugt u het uit. Daarna mag u een dag lang niet uw mond spoelen. Mocht de wond daarna toch erg gaan bloeden dan is dit vaak te verhelpen door gedurende 30 minuten opnieuw op een gaasje of op een knoop in een schone zakdoek te bijten.

Zwelling
Het is normaal dat er na een halve dag een zwelling optreedt die na 36 uur maximaal is. Bij een ingreep in de bovenkaak kan het ooglid daar zelfs bij betrokken zijn. In de onderkaak geeft het vaak slikproblemen en de mond kan niet meer zo ver geopend worden. In de zwelling kan een bloeduitstorting zitten. Na 5 dagen is de zwelling weer afgenomen en de klachten zijn dan ook weer verdwenen.

Koorts
Er kan gedurende 3 à 4 dagen een lichte koorts ontstaan.

Eten, drinken, roken en alcohol
Wees de eerste dagen voorzichtig met te heet eten en drinken en matig met roken en alcohol.

Mondhygiëne
Schoonhouden van de mond bevordert de genezing van de wond. Dat doet u door gewoon de tanden en de kiezen te poetsen. Wees voorzichtig met het poetsen in de buurt van de wond.

Sport
Vermijdt u de eerste 3 dagen zware lichamelijke inspanning.

Antibiotica
Soms krijgt u antibiotica voorgeschreven. Maak de kuur altijd af. Als u overgevoeligheidsverschijnselen zoals huiduitslag of jeuk belt u ons dan even.

Hechtingen
Meestal worden hechtingen aangebracht die vanzelf weer oplossen. Dit duurt 3 tot 5 dagen.

Vragen
Van maandag tot en met donderdag kunt u voor vragen tussen 8.00 en 15.30 contact met ons opnemen via telefoonnummer 0229 – 26 05 07 of wanneer het u schikt via de mail; info@tandartspraktijkdentalis.nl