Voorbereiding op een kleine chirurgische behandeling

U gaat chirurgisch behandeld worden. Wij raden u aan de onderstaande informatie goed door te nemen. Houdt u er rekening mee dat een aantal van de beschreven situaties slechts bij hoge uitzondering voorkomen. Voor vragen kunt u vanzelfsprekend terecht bij uw behandelend tandarts. De kans op complicaties, die bij hoge uitzondering kunnen optreden, kan vrijwel altijd van tevoren door de tandarts worden in geschat. Deze kansen zullen vooraf met u worden besproken.

Nabezwaren
Na de behandeling is het normaal dat u pijn krijgt. Als u geen recept voor een andere pijnstiller hebt gekregen, kunt u de pijn bestrijden met paracetamol, te verkrijgen bij drogist en apotheek. Een dikke wang, een blauwgele verkleuring en een verminderde mondopening zijn normaal na een wat moeilijkere ingreep. De zwelling neemt na drie tot vijf dagen weer af. Ook kunt u gedurende de eerste dagen koorts hebben. Houdt u daarom bij het maken van de behandelafspraak rekening met de kans op nabezwaren.

Beschadigingen
De kans bestaat, hoe klein ook, dat er onbedoeld schade ontstaat aan een ander gebitselement. Zo kunnen van grote vullingen stukjes afbrokkelen of kunnen kronen los gaan zitten. Waar mogelijk wordt een en ander tijdens de behandeling hersteld.

Zenuwuitval
In de onderkaak loopt de onderkaakzenuw die onder meer voor het gevoel in de onderlip en kin zorgt. Soms liggen de wortels van de kiezen tegen deze zenuw aan. Door de behandeling kan deze zenuw beschadigd worden, waardoor een verminderd gevoel in de onderlip kan ontstaan. Bijna altijd herstelt dit gevoel zich spontaan binnen een aantal weken. Hetzelfde geldt voor de zenuw die het gevoel in één helft van de tong verzorgt en die aan de tongzijde vlak naast de onderkaak loopt.

Open verbinding naar de kaakholte
Soms steken de wortels van de bovenkiezen uit in de kaakholte. Als deze kiezen worden verwijderd, kan een verbinding tussen de mond en de kaakholte ontstaan. Zo’n verbinding wordt nauwkeurig met niet-oplosbare of zeer langzaam oplosbare hechtingen gesloten. De tandarts kan u daarvoor naar een kaakchirurg verwijzen. In een zeer klein aantal gevallen kan hierop een kaakholteontsteking volgen.

Vragen
Van maandag tot en met donderdag kunt u voor vragen tussen 8.00 en 15.30 contact met ons opnemen via telefoonnummer 0229 – 26 05 07 of wanneer het u schikt via de mail; info@tandartspraktijkdentalis.nl.